Sunday, January 11, 2015

Sunyi

Kuketuk pintu masaku muda

hendak masuk rasa kembali

taman terkunci dibelan pula

tinggallah aku sunyi sendiri.


Kudatangi gelanggang tempat menyebung

masa bujang tempat beria

kulihat siku singgung menyinggung

aku terdiri haram disapa...


Teruslah aku perlahan-lahan

sayu rayu hati melipur

nangislah aku tersedan-sedan

mendengarkan pujuk duka bercampur.


Kudengar bangsi memanggil-manggil

tersedu-sedu, dayu mendayu

tersalah aku diri terpencil

badan dilambung gelombang rindu.


Duduklah aku bertopang dagu

merenung kupu mengecup bunga

lenalah aku sementara waktu

dalam rangkum kenangan lama.


Rupanya teja serasa kulihat

suaramu dinda rasakan kudengar

dinda bersandar duduk bersikat

aku mengintip ombak berpendar.


Imbau gelombang menyembahkan lagu

kepada bibirmu kesumba pati

fikiranku melayang ke padang rindu

walaupun dinda duduk di sisi.



Oleh :

Amir Hamzah

No comments:

Post a Comment